Jedna vojna, veľa pohľadov

Autor: Júlia Trubirohová | 25.4.2014 o 14:45 | (upravené 27.4.2014 o 15:33) Karma článku: 6,29 | Prečítané:  398x

Sedíte vo vlaku, čítate knihu. Zrazu sa rozletia dvere a do starého vagóna sa nahrnie húf žiakov (asi piatakov), pravdepodobne smerujúci na výlet do neďalekého mesta. Okrem hlučného smiechu je možné postrehnúť ešte jednu vec. Viac ako polovica z nich nekomunikuje, ani si nečíta nejakú knihu, pretože civie do smartfónu alebo tabletu, ignorujúc všetko naokolo. Úprimne, mňa samotnú to rozčarovalo, no zároveň donútilo zamyslieť sa, ako by to vnímali ostatní...

Uhol pohľaduUhol pohľaduFoto: autor

V nasledujúcich riadkoch nepôjde o  vymenúvanie negatív, ani o zbytočné filozofovanie nad smerom, ktorým sa dnešná generácia „e-detí" uberá. Cieľom je len poukázať na tichú, „šedo-myšaco-nenápadnú" vojnu virtuálneho a knižného sveta. A to z niekoľkých pohľadov, ktoré som na základe mojej „vlakovej príhody" nasmerovala predovšetkým na deti/mládež druhého stupňa základnej školy.

 

Pohľad č.1:  traja žiaci 5.ročníka ZŠ:

Čo máte radšej- internet alebo knihy?

„Internet" (trojhlasne).

Čítate vôbec knihy? Mávate na hodinách slovenčiny za úlohu si niečo prečítať?

„Ja nie." „Sem-tam." „Občas si prečítam aj knihu, ale len keď máme niečo do školy. Asi tri krát za rok musíme niečo prečítať."

Prečo uprednostňujete práve internet?

„Nie je s ním taká práca. V knihe musíš stále niečo dlho hľadať, ísť do knižnice... Na internete len rýchlo naťukáš www... a nájdeš si čo potrebuješ. Dá sa tam nájsť všetko možné."  „Veď keď chceš nejakú knihu, tak si ju môžeš nájsť aj na internete." „Ale zase, aj na internete musíš ísť do nejakej knižnice a dávať si s tým prácu."

Chodíte občas do mestskej knižnice?

„Len občas, keď máme úlohu."

Keď sa rozhodnete niečo si prečítať, po čom siahnete?

„Detektívkach a záhadách." „Alebo komiksoch. Sú tam väčšie obrázky a menej textu."

Nehovoria vám slovenčinári, že by ste mali menej hrať počítačové hry a  viac čítať?

„Nie, vôbec nám to nehovoria."

Pohľad žiaka/ov

 

Pohľad č.2: knihovníčka (40-ročná prax):

„S nástupom internetu samozrejme poklesla návštevnosť knižnice. Je jasné, že internet je silnejšie médium ako kniha. Ale požičiavanie a čítanie kníh sa odohráva vo vlnách. Ak príde na trh zaujímavý a úspešný titul, bestseler, dokáže ľudí do knižnice dotiahnuť. Napríklad Harry Potter, ktorý spôsobil asi desaťročnú vlnu, počas ktorej ľudia čítali - starí i mladí. Vtedy nielenže prišlo len k tomu, že sa čítal len tento titul, ale oživilo sa čítanie samotné."

„Fantasy sa už veľmi nečíta- Upírske denníky a knihy im podobné pomaly upadajú, skôr sa mladí čitatelia začínajú  vracať ku klasike. Žiaci mali tendenciu hľadať čo najtenšie knihy, pričom im nezáležalo na žánri. Dnes siahajú i po rozsiahlejších - po rozprávkach, detektívkach i dobrodružných knihách."

Pohľad knihovníčky

 

Pohľad č.3: učiteľka slovenského jazyka a literatúry na 2. stupni ZŠ (15-ročná prax ):

„Čítanie u detí sa po nástupe internetu výrazne zhoršilo. Mení sa to, pretože knihy dosť ustupujú. Deti alebo mládež číta len vtedy, keď musia- v rámci povinnej literatúry. I to si vyberajú čo najtenšie knihy, s väčšími obrázkami a písmenami. Kniha so sto a viac stranami je pre nich hrubá."

Knihovníčke sa v rámci výberu kníh javil presný opak...

„Neviem, ako sa to javí knihovníčke, ale v škole sme si všimli toto. Vidíme to najmä na diktátoch a slovnej zásobe. Decká absolútne nemajú slovnú zásobu, nevedia sa vyjadrovať. Najlepšie vedia kývať hlavou, odpoveď áno/nie, je úspechom. Nevedia nájsť slová, diktáty idú rapídne dole vodou- najmä joty a ypsilony robia problémy, známky  1,2,3 sú svetlými výnimkami. Záleží to však i na ročníku. Minulý rok som mala chtivých žiakov- deviatakov. S čítaním to nebolo nič extra, ale pri diktátoch mali aspoň snahu. Vo všeobecnosti je však pravdou, že deti treba nútiť, aby siahli po knihe. Podľa mňa, aj rodičia ich musia nútiť, aby si aspoň občas niečo prečítali. Je to tak i s mojím synom. Vidím to ako trend, ktorý nemá vyhliadky na zlepšenie a myslím si, že s ďalším vývojom IT technológií sa to nikdy nezlepší."


Pohľad učiteľky

 

Pohľad č.4: experti a štúdie

Rôzne štúdie zdôrazňujú, že hoci je medzi internetom (respektíve informáciami dostupnými na internete) a knihami veľa podobností, je ťažké tieto dva fenomény porovnávať. Je tiež rozdiel, či máte päťdesiat alebo pätnásť rokov, či potrebujete internet využívať dennodenne pri práci alebo slúži len ako prostriedok na chat-ovanie, hranie on-line hier, virtuálna knižnica a kadečo iné.

Prílevom nových aplikácií sa podľa viacerých expertov rozširujú a dochádza vraj k revolúcii v čítaní detí, respektíve mladých ľudí. Podľa nich je využívanie fantázie počas neustáleho sústredenia sa na obrazovku oveľa intenzívnejšie, ako počas čítania písaného slova. A mladším deťom vraj pomáha rozširovať slovnú zásobu.

 

... môj pohľad na záver:

V čase prípravy príspevku zverejnilo Martinus.sk na sociálnej sieti fotografiu čítajúcich si ľudí v ich predajni, s textom: „Čo viac si môžeme želať ako kníhkupectvo plné čitateľov? A že vraj mladí ľudia nečítajú. U nás sa číta vo veľkom."

Dá sa teda potvrdiť či vyvrátiť mýtus o tom, že mladí nečítajú a len surfujú na internete? Ťažké, až nemožné. Vec názoru. Práve preto bolo mojím zámerom ponúknuť  viacero uhlov pohľadu (ktorých by mohlo byť podstatne viac), nesnažiť sa hodnotiť či analyzovať. Veď každý človek (dokonca aj neplnoletý) je označovaný ako "sapiens na druhú". Mysliaci a schopný. Schopný vytvoriť si úsudok sám - na základe empírie, prežitého. Schopný nechať ukazovák schovaný pevne vo svojej dlani. Alebo ho vedieť nasmerovať na seba a nesúdiť ostatných.

Možno je doba Harryho Pottera, ktorého sme si museli zobrať všade (áno, aj na WC) za nami, ale je tu aj klišé- doba sa mení, technológie napredujú. No netreba to preháňať.

A ktože vyhrá spomínanú „šedo-myšaco-nenápadnú" vojnu? Uvidíme, necháme sa prekvapiť...

 

 

 

Foto: autor

Zdroj:http://bookstoreonbroadway.com/reading-on-the-internet-or-reading-books-which-is-more-valuable-for-children/

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?